اختلالات املا نویسی و راهکارهای درمان آن

اختلالات املا نویسی و راهکارهای درمان آن :

اختلالات املایی و راهکار هادرمان آن

خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :

۱ – کج نویسی         ۲- پرفشار نویسی         ۳- کم رنگ نویسی         ۴- پر رنگ نویسی         ۵- زاویه دار نویسی       ۶- نا مرتب نویسی       ۷- فاصله گذاری بیش از حد       ۸- بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حد

برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

   -بازی با خمیر بازی یا موم   – مچاله کردن کاغذ باطله  – بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی – بستن بند کفش ، زیپ لباس و دکمه – حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پیچ و مهره – رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.

تمیز دیداری :

   دانش آموزانی که در تمیز دیداری دچار مشکل هستند معمولاً کلمات را اینگونه می نویسند:

 

شکل درست کلماتشکل نادرست کلمات
زود – خانه – روز – دوش – تبردوز جانه زور دوس بتر

   روش های درمان:

حرفنمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن
جچ   ی   ص   ج   ح   خ     ع   ک   ح     خ    
در   ز   ژ   و     د     ذ     م     ص   ث     ق     غ    
لک     ن     م     ل     گ     س     ب     ق     ل     د    

                   همین کار را با کلمات نیز می توانیم انجام دهیم.

کلمهنمونه کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن
دانشرانش     داش       دانش     روش     دانشور
حاتمخانم   خاتم     حاتم     دائم       جائم      

         حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

     س–   خروس       شستشو       مسائل     سطل         سماور      هسته       لباس

*کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.

* حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.

* تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.

* تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

حافظه توالی دیداری :

ی)حساسیت شنوایی :

برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود . مثال :مسواک____ مسباک         ژاله _____جاله     وجدان ___ وژدان

*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد

شیوه های پیشنهادی تدریس املا  :

  1. املای دو نفره پای تابلو : بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموزی دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.
  2. املای کامل کردنی : بدین صورت که معلم متن ناقصی را املا می گوید و کلمات ویژه ای را که ارزش املایی را داشته باشد را در متن جا می اندازد حالا بچه ها متن را با کلمات ویژه کاملش می نماییند.
  3. چند حرف مثل ( ب ‚ م ‚ ا ‚ د ‚ ز ‚ ی ‚ روی تخته نوشته می شود تا بچه ها با این حروف چند کلمه مثل ( بادام ‚ بز ‚ داماد ‚ میز ‚ بم ‚ دزد و … ) که می توانند بنویسند.
  4. دانش آموزان با انگشت به کمر نفر جلویی املا بنویسند.
  5. املا نویسی با حروفی که یک شکل دارند و چند صدا مانند حرف ” و ” یا حرف ” ی ” بدین صورت که بچه ها هر چند کلمه ای که می توانند بنویسند که در آن ها این حرف ” و ” صدای واو بدهد بعد کلماتی که صدای او بدهد مثل کاهو و نیز کلمات چای.زری.مرتضی.
  6. معلم از کلماتی که اکثر شاگردان آن ها را غلط نوشته اند متنی تهیه کند و از آن متن املا بگویید.
  7. از دانش آموزان خواسته کلماتی بنویسند که با ( پ ) شروع شوند مثل ( پوست ‚ پوتین ) و یا به ( ز ) ختم شوند مثل ( سبز ‚ از و … )
  8. روی نمک یا ماسه از طرف شاگردان املا نوشته شود.
  9. تصاویری به بچه ها نشان داده شود تا بچه ها برای هر تصویر یک جمله بنویسند و جمله کسی پذیرفته می شد که از نظر املایی درست باشد.
  10. کلماتی به بچه ها داده شود تا آن ها مرتبش کنند که معنی دار شود و املایش را صحیح بنویسند.
  11. متنی را املا بگوییم و بچه ها به صورت گروهی مشورت کنند و بنویسند.
  12. متنی را املا می گوییم و بچه ها مجازنداگر املای کلمه را نمی دانند با مراجعه به کتاب شکل درست آن کلمه را بیابند.
  13. کلمات مشکل متن املا را روی می نویسیم و سپس متنی را برای بچه ها املا می گوییم تا اگر شکل آن کلمات مشکل را نمی دانند به تابلو نگاه کنند و املای آن را بیابند.
  14. یک متن کوتاه دو یا سه جمله ای را روی تابلو می نویسیم و پاک می کنیم بچه ها آن جمله را در دفترشان بنویسند.
  15. یکی از صفحات مجلات رشد یا کتاب داستان را در نظر بگیرند و دور کلمه های خوانده شده خط بکشند.
  16. بچه در منزل برای اولیا خود املا بگویند و املای آنها را تصحیح نمایند.
  17. معلم متنی را املا بگویدو در همین حین کلمات مشکل متن را روی تابلو بنویسد.
  18. یکی از دانش آموزان املا را پای تابلو می نویسد و بقیه در دفترشان می نویسند.
  1. معمولا دانش آموزان درنوشتن املا کند نویس هستند برای رفع این مشکل املا به روش خبرنگاری اجرا می شود . به دانش آموزان فرصت پیش مطالعه درس مورد نظر را می دهیم سپس متن درس را معمولی بامکث یک ثانیه ای می خوانیم و دانش آموزان می نویسند ممکن است نقطه ،تشدید ،سرکش و … نگذارند (مانند خبرنگاران )یا بد خط بنویسند هدف تنها تند نویسی است سپس متن را دوباره می خوانیم و با دقت رفع اشکال می کنند .می توانیم به دانش آموزانی که سریع و صحیح می نویسند نمره بیشتری بدهیم
  2. املا سفره ای چند متر سفره پلاستیکی یا سفره های یک بار مصرف را برای دانش آموزان پهن کرده و آن را قسمت ها مختلف برای دانش اموزان تقسیم می کنیم و هر گروه کلمات مورد نظر را روی آن می نویسند .سپس می توان آن را روی دیوار سالن یا کلاس چند روزی نصب کرد .
  3. اختلالات املا نویسیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *