اوقات فراغت |اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی مناسب 2

اوقات فراغت |اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی مناسب 2

اوقات فراغت |اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی مناسب 2

اوقات فراغت |اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه ریزی مناسب2

بايد براي گذراندن اوقات فراغت برنامه‏ريزي وجود داشته باشد و در اين زمينه با اعضاي خانواده تبادل نظر صورت گيرد. فرزندان بايد بياموزند که زندگي خود را تباه نکنند و با تفريحات وقت‏گير و بي‏ثمر زندگي خود را به خطر نيندازد. براي نيل به اين منظور به نظر مي رسد که آموزشهاي لازم بايد از دوران کودکي آغاز گردد و از همان دوران طفوليت ارزش و اهميت برنامه ريزي آموزش داده شود.

آموزش، از دوره‏ کودکي

استفاده از وقت را بايد از کودکي به فرزندان آموخت. کودک بايد ياد بگيرد که آرام بگيرد، با اينکه خوابش نمي‏برد دراز بکشد، کتاب ورق بزند، به داستان گوش بدهد، داستان و کتاب بخواند. اغلب نوجوانان بدون برنامه بزرگ شده‏اند و متاسفانه، بي‏برنامه بودن حتي به گذران اوقات فراغت آنان نيز سرايت کرده و نمي‏دانند از وقت خود چگونه استفاده کنند. در مورد برنامه‏ هاي تلويزيون و کامپيوتر در اغلب خانواده‏ها اختلاف نظر زيادي وجود دارد. گاهي والدين در حال ديدن برنامه‏اي هستند، اما فرزندان را از آن منع مي‏کنند. اين‏گونه برخوردها، اعتماد کودکان و نوجوانان را از والدين سلب کرده و آنان را عالمان بدون عمل معرفي مي‏کند. گاهي زمان پخش و محتواي برنامه‏هاي تلويزيون و استفاده از کامپيوتر به مشاجرات خانوادگي دامن مي‏زند. بعضي از برنامه‏ها ممکن است موجب بدآموزي‏هايي شود و تاثير منفي داشته باشد. همچنين ديدن برنامه‏ها در شب‏هاي درسي، کودکان را از انجام تکاليف درسي باز مي‏دارد. والدين در برابر چنين مسائلي حساسيت دارند و به جاي توضيح و بيان مطالب و تنظيم برنامه‏اي صحيح، در برابر فرزندان خود قرار مي‏گيرند. نتيجه اين کار ارتباط نادرست خانواده با فرزندان و ايجاد قواعدي خشن‏تر و انعطاف‏ ناپذير است که روابط اعضاي خانواده را بدتر کرده و بهره‏ اي از آن نمي‏برند.

لذا چگونگي گذران اوقات فراغت از مسايل بسيار مهمي است که همواره بايد مورد توجه والدين قرار بگيرد تا مانع از وقت گذراني هاي کودکان و نوجوانان گردد.

 

اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
همه ما فصل تابستان را فصل تعطیلی مدارس می دانیم اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی شود.
ما باید برای ایام تابستان کودکانمان برنامه ریزی صحیح و درست داشته باشیم.

* کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.

* جهت پر كردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به كلاس فرستاد، بلكه می‌توان از خودشان پرسید كه چه چیزی خستگیشان را برطرف می‌كند و آنها را به سمت كارهای مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.

* اوقات فراغت به نظر بعضی از والدین و مسئولان چیزی زاید‌‎ ‎است‎ .‎طبیعی است كه اگر برای اوقات فراغت بچه‌ها هدف‌گذاری نشود، به طور حتم این اوقات زاید به نظر می‌رسد و والدین روزشماری می‌كنند كه تابستان هرچه زودتر‎ ‎به پایان برسد‎.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید