یکی بود یکی نبود. زیر گنبد کبود هیچ کسی نبود.
داستان دربارهی یک خواهرو برادر به نامهای سارا و علی است. سارا و علی همیشه به دنبال دانستن چیزهای جدید و کشف عجایب دنیا هستند. یک روز، آنها تصمیم میگیرند یک تحقیق جدید را شروع کنند. آنها برای پیدا کردن یک موضوع جالب به دیگران سر میزنند و در نهایت، به یک میدان گلها رسیدند.
سارا و علی هنگام ورود به میدان گلها، غرق در زیباییهای گوناگون آن میشوند. اما به طور ویژه، یک گل آنها را جلب کرد. این گل دارای رنگهای متفاوت بود و مشابه آن را قبلاً دیده نبودند. آنها دوست داشتند بیشتر در مورد این گل بدانند، پس تصمیم میگیرند تحقیقی در مورد آن انجام دهند.
سارا و علی به ترتیب نمونههایی از گل میبَرَند و تصمیم میگیرند که ابتدا توضیحاتی دربارهی گل و جزئیات آن را بررسی کنند. آنها مینویسند که گل دارای رنگهای قرمز، زرد و آبی است، دارای برگهای باریک و درشت است و بوی خوبی دارد.
سارا و علی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر، مصاحبههایی با افرادی که در میدان گلها قدم زدهاند، انجام میدهند. آنها سوالاتی در مورد گل میپرسند، مانند “آیا این گل را میشناسید؟”
و “چه چیزی در مورد این گل میدانید؟”. با جمعآوری پاسخهای مختلف، آنها به اطلاعات جدیدی دربارهی گل میرسند. مثلاً، آنها متوجه میشوند که این گل در نقاط دیگری از جهان نیز رشد میکند و به آن “گل رنگارنگ” میگویند.
حالا که سارا و علی اطلاعات کافی را جمع آوری کردند، نوبت به تجزیه و تحلیل آنها میرسد. آنها روی همهی اطلاعاتی که جمع آوری کردهاند، نگاهی دقیق میاندازند و الگوها و ارتباطات را مییابند. سارا و علی متوجه میشوند که رنگهای گل به صورت دورهای تغییر میکند و همچنین در هوای گرم، بیشتر گلهای زرد و قرمز و در هوای سرد، بیشتر گلهای آبی میشود.
سارا و علی در نهایت به نتایجی میرسند. آنها میگویند که گل رنگارنگ دارای خاصیتی به نام “تطابق رنگ با هوا” است و رنگهای آن تغییر میکند تا بتواند در محیط بهتری زندگی کند. آنها تصمیم میگیرند که این تحقیق را به دیگران بگویند و نتایج خود را به اشتراک بگذارند.
این داستان نشان میدهد که چگونه سارا و علی به روش علمی به تحقیق پرداختند. آنها ابتدا توضیحات را بررسی کردند، سپس اطلاعات را جمع آوری کردند، مصاحبههایی انجام دادند، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کردند و در نهایت نتیجه گیری کردند.
این روش علمی به آنها کمک کرد تا چیزهای جدیدی دربارهی گل رنگارنگ بیابند و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
امیدوارم از داستان خوشتان آمده باشد. درادامه مراحل تحقیق به روش علمی برایتان بیان میکنم. دوستان سارا و علی در تحقیق خود به مراحل زیر پیش میروند:
- مرحله یک: مشاهده دقیق
در این مرحله، سارا و علی به میدان گلها میروند و گل رنگارنگ را مشاهده میکنند. آنها توجه میکنند که گل دارای رنگهای قرمز، زرد و آبی است و برگهای باریک و درشت دارد. آنها همچنین متوجه میشوند که گل بوی خوبی دارد.
- مرحله دو: جمع آوری اطلاعات
سارا و علی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر، مصاحبههایی با افرادی که در میدان گلها قدم زدهاند، انجام میدهند. آنها سوالاتی میپرسند مانند “آیا این گل را میشناسید؟” و “چه چیزی در مورد این گل میدانید؟”. پاسخهایی که دریافت میکنند، به آنها اطلاعات جدیدی دربارهی گل رنگارنگ میدهد.
- مرحله سه: تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این مرحله، سارا و علی بر روی اطلاعات جمع آوری شده تمرکز میکنند. آنها به دقت به اطلاعات نگاه میکنند و الگوها و ارتباطات را کشف میکنند. برای مثال، آنها ممکن است متوجه شوند که رنگهای گل در هوای گرم و سرد تغییر میکند.
- مرحله چهار: استنباط و نتیجهگیری
با توجه به اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آنها، سارا و علی به استنباطاتی میرسند. آنها ممکن است بگویند که گل رنگارنگ دارای خاصیتی به نام “تطابق رنگ با هوا” است و رنگهای آن با تغییرات هوا تغییر میکند.
با استفاده از این مراحل، سارا و علی تحقیق خود را به روش علمی پیش میبرند و نتایج و استنباطات خود را با دیگران به اشتراک میگذارند.
اگر از داستان خوشتان آمده است لطفا نظرتان را درادامه ثبت کنید ویا اگر پیشنهاد و انتقادی دارید ممنون میشم با ما به اشتراک بگذارید.