بی انضباطی دانش آموز

30 نکته کلیدی در ظرافت های معلم در برخورد با بی انضباطی دانش آموزان

30 نکته  کلیدی  در برخورد با بی انضباطی دانش آموزان برای معلمان حرفه ای .

معلمانی به « تنبیه » معتقدند که آگاه نیستند با رفتارشان مثبت شان می توانند فراگیران را « متنبه » کنند. 

« معلمی که تدبیر دارد ، تنبیه ندارد . » 

 

  • قبل از هر اقدامی ، باید بررسی شود که آیا قوانین و مقررات انضباطی  برای فراگیران مشخص و تبیین شده است ؟ چه بسا بی انضباطی دانش آموزان  به خاطر بی اطلاعی یا فراموشی فراگیران از مسائل انضباطی باشد . بنابراین مسئولین مدرسه باید این مقررات را برای فراگیران شفاف و هر از گاهی با بیانی مناسب یاد آوری کنند.
  • این مقررات را در جای مناسبی ، با خطی زیبا ، نصب و در معرض دید فراگیران قرار دهند .
  • در صورتی که مقررات انضباطی به کمک فراگیران و با مشورت آنان تدوین شود ، ضمانت اجرایی آن بیشتر خواهد بود .

برای مثال :

  • بچه ها برای حضور به موقع در برنامه ی صبحگاه  چه پیشنهاداتی دارید ؟
  • برای برنامه ریزی برنامه ی صبحگاهی یا کتابخانه یا … چه نظراتی دارید ؟
  • برای حفظ نکات ایمنی یا بهداشتی مدرسه چه پیشنهاداتی دارید ؟
  • در صورت بروز هر نوع بی انضباطی در فراگیران ، مهم ترین مسئله علت یابی یا چرایی آن است .

به طور کلی عواملی که در بروز و تقویت بی انضباطی در مدرسه مؤثر است . عبارتست از :

  • عوامل مربوط به فراگیر : وضعیت جسمی و سلامتی او ، میزان اطلاعات و آموخته های قبلی او ، علاقه و رغبت او به درس و مدرسه ، قدرت درک و فهم مطالب درسی و …
  • عوامل مربوط به خانواده ی فراگیر: نوع ارتباط والدین با یکدیگر و فرزندان ( جوّ خانوادگی )

میزان تحصیلات و شغل والدین ، محل سکونت ، شرایط اقتصادی خانواده و …

  • عوامل مربوط به جوّ مدرسه : نوع سبک مدیریت مدرسه ، نوع ارتباط مدیر با معلمان و والدین ، نوع ارتباط معلمان با فراگیران و والدین و …
  • عوامل مربوط به معلم مدرسه : میزان اطلاعات و معلومات معلم ، سطح تحصیلات ، تجربه و سابقه ی تدریس ، میزان تسلط بر مطالب درسی ، آشنایی با جدید ترین شیوه های تدریس ، نوع برخورد با فراگیران ، میزان علاقه به تدریس و …
  • عوامل مربوط به دوستان فراگیر : نوع شخصیت آنان ، علایق و رغبت ها ، سطح آرزوها ، میزان همکاری و مشارکت آنان در فعالیت های گروهی و …
  • عوامل مربوط به موضوع درسی : میزان انطباق مطالب با نیازها و علایق فراگیران ، کاربردی بودن آن ، ارتباط منطقی مطالب با یکدیگر ، مشکل یا آسانی آن و …
  • عوامل مربوط به جامعه : نوع نگرش رهبران و مسئولین جامعه به علم و علم آموزی ، میزان سرمایه گذاری برای مدارس و معلمان ، تعداد کتابخانه های شهر و …
  • معلم در برخورد با « بی انضباطی و رفتارهای غلط » فراگیران ، گام های زیر را به ترتیب طی کند :
  • الف)در ابتدا ، آن رفتارها را نادیده بگیرد . ( چشم پوشی ، اغماض ، تغافل )
  • ب ) در صورت ادامه ی رفتار غلط ، به صورت « غیر مستقیم و کلامی » با این فراگیران رفتار کند . بدون این که به آنان نگاه کند . به عنوان نمونه :
  1. مکث کردن ( سکوت کردن )
  2. دست زدن
  3. دست خود را بالا گرفتن
  4. قلم را به میز یا تابلو زدن
  • به صورت « غیر مستقیم و کلامی » با فراگیران بی انضباط ، برخورد کند بدون این که به آنان نگاه کند .
خواندن مقاله مرتبط
ظرافت های معلم در به کارگیری روش های تدریس

 

  1. بچه ها ( عزیزان ) توجه کنید .              √ دقت …                        √لطفاً
  2. بچه ها ( عزیزان ) دقت کنید .                √ عزیزانم …                      √ با من باشید …

 

  • د) به صورت « غیر کلامی و مستقیم » با فراگیران بی انضباط رفتار کند .
  1. فاصله ی فیزیکی را کم کردن
  2. با نگاه کردن
  3. با اشاره
  4. بالای سرآنان رفتن
  • به صورت « کلامی و مستقیم » با این فراگیران برخورد نماید .
  1. بچه ها دقت کنید .
  2. عزیزان توجه کنید
  3. آقا جان / خانم عزیز ، دقت کن .
  4. پسرم / دخترم ، توجه کن .
  • جای این فراگیران را در کلاس تغییر دهد . در این را هبرد معلم با آنان به صورت خصوصی صحبت کند و علت جابه جا کردن را برای آنان روشن کند . به عبارت دیگر  ، آنان تغییر جای خود را با اختیار و رضایت بپذیرند .
  • نافذترین شیوه برای برخورد با بی انضباطی دانش آموزان این است که معلم در خارج از کلاس ، به صورت خصوصی و فردی با آنان در مورد رفتارشان صحبت کند  و علت رفتار آنان را جویا شود . این راهبرد از نظر روانی بسیار مؤثر است و موجب اصلاح رفتار فراگیران می شود .

به عنوان نمونه ، در گفتگو ، معلم  بیان کند :

  • دو سه نوبت است که به نظر می رسد در کلاس نیستی !؟ هستی !؟
  • دو سه جلسه است که به نظر می رسد به کلاس توجه نداری !؟ مشکلی پیش آمده !؟
  • معلم تذکرات و جملات خود را به گونه ای مطرح کند که خودش را نیز در عرصه ی خطاب قرار دهد . مثلاً :
  • « بچه ها ( عزیزان ) می خواهیم امروز با این موضوع آشنا شویم . » به جای این که بیان کند : « می خواهیم امروز شما را با این موضوع آشنا کنم .»
  • « بیایید با هم گوش کنیم ( توجه کنیم ) . » به جای این که بیان کند : « بچه ها ، گوش کنید . توجه کنید ».
  • معلم هر از گاهی تذکرات خود را به صورت جملات ناقص بیان کند . اثر روانی این نوع کلام بیشتر و عمیق تر است . به عنوان نمونه :
  • « دقت …» ( به جای این که بگوید « دقت کنید » )
  • « توجه …» ( به جای این که بگوید  « توجه کنید » )

 

اگه می خواید با مقالات بیشتر درباره ی ظرافت های معلمی آشنا شوید . توصیه می کنم حتماً مقاله اقدامات معلم در راستای فعالیت های گروهی دانش آموزان ( فراگیران)    را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا